قاعده – حکمرانی کردن کارگردان فیلم نامزد اسکار

قاعده – حکمرانی کردن: کارگردان فیلم نامزد اسکار تاریخ سینما کارگردانی سینمایی انگلیسی کارگردان نامزدی سینمای انگلیس انگلیسی

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی سخنگوی قوه مجریه چه اشتباهی در باره واردات ماشین کرد؟

چندی پیش در آخرین جلسه سخنگوی قوه مجریه و مدیر شرکت برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت در بخشی از سخنانش در دفاع از زیاد کردن تعرفه خودروهای وارداتی، موضوعی را مطرح

سخنگوی قوه مجریه چه اشتباهی در باره واردات ماشین کرد؟

سخنگوی قوه مجریه چه اشتباهی در باره واردات ماشین کرد؟

عبارات مهم : بنزین

چندی پیش در آخرین جلسه سخنگوی قوه مجریه و مدیر شرکت برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت در بخشی از سخنانش در دفاع از زیاد کردن تعرفه خودروهای وارداتی، موضوعی را مطرح کرد که صدای همه را درآورد.

سخنگوی قوه مجریه چه اشتباهی در باره واردات ماشین کرد؟

او راجع به زیاد کردن تعرفه از پنج به ٤٥ درصد این خودروها گفته بود: «آنچه در عمل می تواند موجب کم کردن آلودگی هوا شود، ماشین های برقی هستند که تعرفه آنها صفر هست؛ ولی ماشین های هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به اوج از برق استفاده می کنند که این سرعت عموما جهت خارج از شهر هست؛ بنابراین کمک چندانی به کم کردن آلودگی هوا در شهر نمی کنند.

در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر ماشین ها می تواند موجب ایجاد رانت شود؛ ازاین رو تصمیم به زیاد کردن تعرفه واردات آنها مانند بقیه ماشین ها گرفتیم». این سخنان نوبخت که نشان می دهد اطلاعات او راجع به خودروهای دو نیرو کاملا وارونه هست، از سوی بعضی کارشناسان با طعنه، «اشتباه لپی آقای سخنگو» تعبیر شده است است.

چندی پیش در آخرین جلسه سخنگوی قوه مجریه و مدیر شرکت برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت در بخشی از سخنانش در دفاع از زیاد کردن تعرفه خودروهای وارداتی، موضوعی را مطرح

دفاع سخنگوی قوه مجریه از زیاد کردن تعرفه های خودروهای هیبریدی زمانی زیاد دلواپس کننده می شود که مدیر کل صنایع ماشین و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با «شرق» از فلسفه زیاد کردن این تعرفه ها خبر می دهد. او در بخشی از سخنان خود اشاره می کند که در جریان زیاد کردن تعرفه ها، حمایت از تولید داخل مطرح نیست؛ بلکه بحث مدیریت ارز و مدیریت واردات به میان آمده هست. به گفته او، «سالی حدود دو میلیارد دلار خروج ارز فقط جهت خودروهای وارداتی داریم و بانک مرکزی اعلام کرده با توجه به محدودیت هاي ارزی، اولویت در استفاده از ارز با کالاهای دیگر به غیر از ماشین است و اینجا بود که بحث زیاد کردن تعرفه ایجاد شد». از گفته های این مسئول کاملا پیداست که باز هم مانند رخدادهای دیگری که در بودجه ٩٧ افتاده، پای زیاد کردن درآمد دولت در میان است و نه چیز دیگری.

اشتباه لپی بود!

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در گفت وگو با «شرق» نظر محمدباقر نوبخت را به کل رد می کند و می گوید: درست نیست که بگوییم خودروهای هیبریدی هیچ تفاوتی با خودروهای بنزینی ندارند. خودروهای هیبریدی یک موتور برقی دارند و یک موتور بنزین سوز. موتور بنزین سوز دقیقا مانند خودروهای دیگر عمل کرده و هر سطحی که آنها آلایندگی دارند، ایجاد آلایندگی می کند، از این منظر حرف آقای نوبخت درست هست؛ ولی توصیه اینجاست که خودروهای هیبریدی واقعی، ٢٠ تا ٣٠ درصد می توانند کم کردن مصرف سوخت دهند.

سخنگوی قوه مجریه چه اشتباهی در باره واردات ماشین کرد؟

ضمن اینکه در شهرهای بزرگی مانند تهران، عمده رانندگی در سرعت های پایین، پشت چراغ قرمز و در ترافیک سنگین هست. در این شرایط خودروهای هیبریدی واقعا ایده آل هستند و آلایندگی بسیار کمی دارند؛ لیکن در این حالت، موتور هیبریدی ها در ابتدای کار و در سرعت پایین همواره با برق فعالیت می کند و اگر به بزرگراه برود، بنزین می سوزاند. حسینی ادامه می دهد: این واقعیت برعکس گفته های آقای نوبخت است و احتمالا اشتباه لپی کرده اند (با خنده) و مشاوران ارزش اطلاعات غلط به او داده اند. احتمالا او در تلاش جهت توجیه زیاد کردن تعرفه ها جهت تأمین بودجه قوه مجریه بوده که این اشتباه را مرتکب شده است هست. این کارشناس با بیان اینکه سه مرحله جهت تناسب بین خودروهای هیبریدی و آلایندگی می توان در نظر گرفت، می افزاید: دسته اول، خودروهای هیبریدی عادی (برق- بنزین) هستند که در کشور عزیزمان ایران بسیارند، دسته دوم، خودروهای پلاگین هیبریدی هستند که دو شاخه دارند و می توان آنها را با برق شارژ کرد؛ درعین حال موتور بنزینی هم دارند. دسته سوم خودروهای کاملا برقی هستند که دیگر ارتباطی با بنزین ندارند. این سه نوع، به ترتیب به سمت کم آلایندگی پیش می روند.

خسروتاج هم سخنان نوبخت را رد كرد

از مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، راجع به علت افزايش ١١برابري تعرفه خودروهاي هيبريدي پرسيدم. خسروتاج در گفت وگو با «شرق» مي گويد: در عنوان تغييرات نظام تعرفه اي متناسب با نوع كالا، افرادي كه در آن رشته كالايي صاحب نظر هستند، اظهارنظر مي كنند؛ بنابراين اگر در بخش خودروهاي هيبريدي اظهارنظري شده است و تصميمي اتخاذ شده، اهل فن آمده اند و با توجه به ميزان سوخت و درصد سوخت بنزين و گازوئيل در اين خودروهاي دوگانه سوز (هيبريدي) اظهارنظر كرده اند.

چندی پیش در آخرین جلسه سخنگوی قوه مجریه و مدیر شرکت برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت در بخشی از سخنانش در دفاع از زیاد کردن تعرفه خودروهای وارداتی، موضوعی را مطرح

به گفته او هرچه قدرت موتور افزايش يابد، تعرفه خودروهاي هيبريدي به واسطه بالارفتن احتراق داخلي سوخت فسيلي نيز افزايش مي يابد. البته اين راجع به خودروهايي با قدرت موتور زير ٢٥٠٠سي سي هست؛ زيرا بالاتر از اين ميزان قدرت موتور، واردات ماشین در هر نوعي كه باشد، ممنوع هست. خسروتاج با رد افزايش ١١برابري تعرفه برخي خودروهاي هيبريدي مي گويد: آنچه اكنون رخ داده بين ٣٥ تا ٤٠ درصد تعرفه خودروهاي هيبريدي با خودروهاي بنزين سوز يا گازوئيل سوز تفاوت وجود دارد و افزايش ١١برابري تعرفه نيز در كار نيست.

وقتي از اين مقام مسئول جزئيات بيشتر را مي پرسم، مي گويد: ما در سطح معاون وزير با اين تشكيلات مان هيچ وقت وارد اين جزئيات نمي شويم! البته او در انتهاي سخنان خود، ارتباط با مديركل صنایع ماشین و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت را براي پاسخ گويي برقرار مي كند و نويد مي دهد كه اگر در نظام تعرفه اي مشكلي وجود داشته باشد، هر چند وقت يك بار آن را مرور كرده و اصلاح مي كنيم و اگر اشكال و نقدي بر آن وارد باشد، اگر كارشناسان فني به ما بگويند اشتباه كرده اند، در كميسيون ماده يك آن را اصلاح مي كنيم.

سخنگوی قوه مجریه چه اشتباهی در باره واردات ماشین کرد؟

شرق

واژه های کلیدی: بنزین | ماشین | موتور | هیبریدی | خودروهای وارداتی | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz